SUMMER ACTIE: VITAMINE C BOOST van €60 voor €45 | Gratis verzending vanaf €30 in NL | Verzending binnen 24 uur

CUPPINGTHERAPIE

Wat is cupping?

Een cupping of hijama behandeling is een methode waarbij een glazen of plastic cup op bepaalde punten op de huid geplaatst wordt. Daarna wordt deze vacuüm getrokken. Hierdoor worden meridianen ontdaan van stagnaties en wordt lokaal een sterke doorbloeding bereikt. Cupping reinigt je lichaam van zuurrijke en giftige stoffen.

Het is een eeuwenoude alternatieve geneeswijze die zijn oorsprong vindt in de traditionele Chinese geneeskunde. Het werd beoefend in het Romeinse rijk, het Islamitische rijk, Europa, Rusland, Centraal-Azië, Zuid-Azië, en de Verenigde Staten. Tijdens de middeleeuwen, 18e en 19e eeuw was het erg populair in Europa.

Cupping wordt ook wel hijama genoemd, naar het Arabische woord voor 'zuigen'. Je huid wordt namelijk vacuüm gezogen. Er zijn drie verschillende methoden, dry cupping, wet cupping (Hijama), en cupping massage.

Waarom cupping?

Bij Cupping kan de energie weer vrijer stromen door het lichaam en worden blokkades verminderd of opgeheven. Cupping heeft een sterke invloed op de huid, de spieren, de bloedsomloop en het zenuwstelsel. Bij de toepassing van cupping therapie ontstaat er een plaatselijke reactie op de huid, die rood tot donkerblauw kan kleuren. De kleur zegt ook iets over de stagnaties in het lichaam. Hierna stuurt het lichaam stuurt extra witte bloedlichaampjes naar de plek waar de Hijama/cupping is gedaan, en nodigt zo het lichaam uit om het zelfgenezend vermogen in te zetten. Door de sneetjes treedt er een natuurlijke ontstekingsreactie op, waardoor het lichaam extra hard gaat werken. Toxines, of te wel, afvalstoffen worden door de intensieve behandeling en massage afgevoerd door de lymfeklieren.

Dry Cupping

Bij 'dry cupping' oftewel de Chinese methode verwarmt de therapeut kopjes en plaatst deze op je huid. Door de onderdruk die dan ontstaat, blijft de cup aan je huid plakken. Het kopje kan ook vacuüm gezogen worden met behulp van een pompje. De gebruikte cups kunnen van glas, aardewerk, plastic of bamboe gemaakt zijn.

Wet Cupping | Hijama

Bij 'wet cupping' gebeurt hetzelfde, maar bij deze natte methode maken we eerst kleine sneetjes of gaatjes in de huid die onder de cup komt. Door het vacuüm vloeit er bloed naar buiten. Dit zorgt ervoor dat slechte stoffen uit je lichaam verdwijnen.

Cupping Massage

Cupping massage is een huid afleidende prikkeltherapie waarbij een flinke prikkel wordt gegeven. Het immuunsysteem wordt geactiveerd waardoor onderliggende afvalstoffen en stagnaties worden opgeruimd. Het is te vergelijken met een zeer diepe bindweefselmassage.

cupping indicaties

Cupping en hijama kan bijna bij elke klacht of ziekte toegepast worden. Wanneer er geen ziektes aanwezig zijn, kan cupping toegepast worden als een soort van "APK" voor het lichaam! In dat geval is cupping ter preventie van verschillende ziektes. Hieronder zijn de meest voorkomende indicaties voor cupping:

- Klachten van het bewegingsapparaat: nek- en schouderklachten

- Spanning en stress

- Diabetes (suikerziekte)

- Hoge bloeddruk

- Hoofdpijn of migraine

- Pijn (algemeen of reumatische klachten/gewrichten)

- Rugklachten en lage rugpijn

- Heupklachten

- Slapeloosheid

- Regulering van het autonome zenuwstelsel

- Cellulite (d.m.v. cupping massage)

- Ischias

- Buikklachten c.q. darmklachten

- Oedeem en lymfe stagnatie

- Vochtretentie

- Onvruchtbaarheid

- Ontgiften

- Artritis

- Verkoudheid en griep

- Menstruele klachten

- Klachten die te maken hebben met sihr of bezetenheid

Staat uw klacht er niet tussen, neem dan contact met ons op of cupping/hijama een oplossing is voor uw klacht. Samen kijken we verder naar de behandel mogelijkheden.

cupping contra-indicaties

In sommige gevallen kunnen wij geen Hijama behandeling uitvoeren en geven wij een speciaal advies mee. Hieronder kunt u lezen of iets voor u van toepassing is.

- Tijdens menstruatie

- Bij zwangerschap, dit kan namelijk een miskraam veroorzaken

- Bij borstvoeding adviseren wij de eerste voeding na de Hijama behandeling af te kolven en weg te gooien

- Bij bloedingen of bloeduitstortingen

- Bij hartproblemen

- Bij kanker; u mag wel weer Hijama doen wanneer u al 5 jaar kankervrij bent

- Bij trombose (een bloedpropje)

- Bij orgaan falen

- Bij hemofilie

- Bij open wonden/eczeem

- Bij hoge koorts

- Bij lagere bloeddruk heeft dan 90/60 dan zullen wij  minder cups plaatsen tijdens de behandeling

- Bij gebruik van bloedverdunners

- Indien u anemie (bloedarmoede, oftewel een te laag Hb) heeft. Uw Hb moet minstens de volgende hoogte hebben. Voor mannen 8,5 mmol/l en voor vrouwen 7,5  mmol/l

- Wanneer u 80 jaar of ouder bent

- Bij tijdelijke lichamelijke verzwakking, bijvoorbeeld door de griep of een stressvolle gebeurtenis

- Bij het gebruik van immunosuppressieve medicatie

Twijfelt u over een bepaalde ziekte of aandoening? Neem dan contact met ons op voor persoonlijk advies.

HOE WEET JE OF EEN PRAKTIJK VEILIG WERKT EN BEVOEGD IS OM CUPPING TE GEVEN?

Omdat cupping vrij diep op het lichaam werkt, zijn er ook situaties waarbij er niet behandeld mag worden. Een goede praktijk zal dit altijd van tevoren een anamnese uitvoeren tijdens de intake van de cliënt. Het is altijd belangrijk dat er advies op maat wordt gegeven. Wat voor de één goed werkt, kan voor de ander gevaarlijk zijn. Verder dient de behandelaar gecertificeerd en verzekerd te zijn. Dit is precies hoe wij te werk gaan bij Dermal Health Clinic.

Let op: Cupping therapie vervangt geen enkele medische behandeling. Stop niet met medicatie en vraag altijd aan uw behandelaar of deze therapie veilig voor u is en geen kwaad doet bij een andere behandeling. Veiligheid voor alles, het gaat om uw gezondheid en uw welzijn.

Heeft u nog vragen? Neem een kijkje bij onze FAQ.

Boek nu een gratis intake + cupping behandeling en ervaar onze unieke dienstverlening!